04 jul Bewussie #4 – Niet voor een gat te vangen
Het vierde en laatste Bewussie filmpje gaat over hoe makkelijk we onze kleding weggooien. Een gat in je broek? Dan gooien we die weg en kopen we een nieuwe. Hoe gek zou het zijn wanneer we met onze andere eigendommen, zoals een huis, dit ook zouden doen.
Met #jointheconversation motiveren we mensen online en offline kennis te delen en vragen te stellen over mode en duurzaamheid. Dit is een gastblog van Marijn de Haas, mede-auteur van o.a. de ABN AMRO Sustainable Fashion Guide.
De Krijg de Klere{n} campagne daagt je uit: ‘Word een Bewussie’
Mijn Camel bruine Basler tas van Ans
Toen ik een jaar of 18 was, ging ik regelmatig met mijn moeder naar een tweedehands winkel in Amsterdam Zuid. De winkel heette Daffodil, maar wij noemden de winkel altijd Ans tweedehands, naar de eigenaresse. Bij een van onze shoptripjes naar Ans kreeg ik van mijn moeder een prachtige Camel bruine Basler tas. Ik was er zo blij mee, de tas was meteen een all-time favourite. En omdat het om een tweedehands exemplaar ging, was het helemaal winnen. De tas heb ik overal mee naartoe gesleept.
Twee jaar geleden begaf het hengsel van de tas. Hoewel ik de tas toen al 10 jaar had, heb ik geen moment getwijfeld of ik haar weg zou doen. Met mijn tas onder de arm ging ik naar mijn kleermaker op de Westerstraat in Amsterdam. Ik keek hem aan en vroeg of hij mijn mooie tas kon maken. Hij ging het proberen en een week later liep ik hoopvol naar binnen. Mijn tas stond weer helemaal als nieuw op mij te wachten.
“Het is maar een tas” hoor ik mensen denken. Dat klopt, maar ik ben niet goed in tassen kopen en iets wat ik al tien jaar bij me draag gaat toch iets betekenen. Daarnaast is het ook belangrijk te beseffen hoe leuk het kan zijn om iets te laten maken, in plaats van het weg te gooien.
“Iets wat ik al tien jaar bij me draag gaat toch iets voor mij betekenen”
Het is belangrijk dat het overgrote deel van je kledingkast bestaat uit kleding die je met liefde een langere tijd draagt. Kleding die je niet zomaar weggooit wanneer er een gat in zit, maar eerst naar de kleermaker brengt voor een oplap-poging.
Hoe minder ‘nieuwe’ kleding we kopen, hoe beter we zijn voor het milieu. Minder kopen en meer repareren maakt een echte Bewussie!
XOXO
Over ‘Krijg de Klere{n} – Word een Bewussie Een campagne opgezet door Marijn en Maryse Hazelzet met als doel consumenten bewuster te maken van hoe we met onze kleding omgaan. Benieuwd wie er allemaal al zo’n ‘Bewussie’ cap hebben opgezet? Check de Facebook-pagina en het interview met Marijn en Maryse op Before7am. De campagne is onderdeel van De Groene Strik.
Over Marijn Bij ABN AMRO adviseert ze collega’s en klanten over milieu, sociale en ethische risico’s en beleid. Ook was ze mede-auteur van de ABN AMRO Sustainable Fashion Guide en meer publicaties waar duurzaamheid en ondernemen samenkomen. Alsof dat niet genoeg is, helpt ze met haar eigen onderneming De Groene Strik, MKB-bedrijven te verduurzamen.
Meer weten? Misschien zelf ondernemer en benieuwd hoe je je bedrijf verder kan verduurzamen? Kijk op de website van De Groene Strik.
Geen reactie's