08 okt Haute couture is slow fashion in meest ultieme vorm
Een mannequin met een prachtige zwarte haute couture jurk is de blikvanger als je het pand binnenloopt. Achterin zit het atelier en links hangt de nieuwe collectie. Ruimte, creativiteit, ambacht en reuring vat het nieuwe atelier van één van Nederlands bekendste modeontwerpers samen. Monique Collignon maakte na een zakelijk moeilijke periode in 2014 haar comeback. Niet alleen met ontwerpen waarvan je als modeliefhebber stilvalt, maar ook met de durf om tegen conventies in te gaan.
Dit is een #changemakers verhaal en long read. In deze rubriek vertellen we de verhalen van modeontwerpers en -ondernemers die een visie hebben op de industrie en vernieuwing brengen.
Interview met Monique Collignon
Modeontwerper, MC Collignon en haute couture
De stof van de jurk voelt aan als satijn. Niets doet denken aan het plastic dat de grondstof voor deze jurk is geweest. Op het label staat het cijfer 19, want precies 19 PET flessen zijn in deze jurk verwerkt.
“Monique Maissan ken ik al jaren”, vertelt Monique Collignon. “Ik heb altijd gevolgd hoe zij met haar bedrijf, Waste2Wear, PET flessen omtovert tot sublieme, bijna zijdeachtige stoffen. Na een zakelijk moeilijke periode zag ik haar weer eens. Er was toen een moment waarop wij allebei dachten: Hier moeten we iets mee doen. We sloegen de handen ineen en werden zakenpartners. Soms moeten dingen zo zijn”, vertelt ze open.
De samenwerking is duidelijk terug te zien in de collecties van Monique Collignon. Zo bestaat de nieuwe MC herfst/winter prêt-à-porter collectie voor zeventig procent uit stoffen van Waste2Wear en zijn dus gemaakt van gerecycled PET.
“Toen ik de haute couture collectie voor de opening van Amsterdam Fashion Week 2015 maakte, van onder andere stoffen van gerecycled PET die door Waste2wear zijn ontwikkeld, dachten mensen: dat kan toch niet? Totdat ze het zagen. ‘Flabbergasted’ was iedereen, want de stoffen waren echt prachtig. Maar daar is jaren productontwikkeling aan vooraf gegaan, dat vergeten mensen weleens. En daarom heb ik ook zoveel bewondering voor mijn zakenpartner, Monique Maissan.”
“Ik heb veel bewondering voor mijn zakenpartner, Monique Maissan”
Jurk gemaakt van gerecycled PET uit de haute couture collectie van Monique Collignon. Fotografie door Romy Klokkers
Een tweede natuur
Monique’s lang en dikke haar is vastgebonden in een staart. Gekleed in een zwarte basic jurk en sneakers komt ze vlot over. In haar tienerjaren deed ze er alles aan om er anders uit te zien, vertelt ze lachend. Broeken met hele wijde pijpen, de hipste sneakers of hakken met een vierkante neus. De spencers breidde haar moeder en zelf maakte ze van plastic bestek broches. Van haar vader leerde ze van alles maken.
“Voor dingen zorgdragen, mensen behandelen zoals jij behandelt wilt worden en respect voor natuur, heb ik altijd belangrijk gevonden. Simpele dingen als gewoon je afval scheiden maken een verschil. Bij het begin kost het wat moeite, maar daarna wordt het een soort tweede natuur.”
Voor haar comeback in 2014 heeft ze deze waarden nooit heel bewust gekoppeld aan haar mode-activiteiten. Maar ze wil nu de dingen anders en vooral bewuster doen.
“Afgelopen jaren heb ik heel wat voor mijn kiezen gekregen. Niet alleen zakelijk, maar ook mijn paard is er niet meer en mijn vader is overleden. En zonder heel zweverig te willen klinken, je gaat dan toch over het leven nadenken.”
“Simpele dingen als gewoon je afval scheiden maken een verschil”
Monique in het pand waar haar atelier, showroom en kantoor is gevestigd. In de glazen cilinders zie je onder andere garen dat gemaakt is van gerecyclede PET flessen
Verbaasde leveranciers
Ze doet de dingen nu ook echt anders. En ze maakt zich zichtbaar druk over hoe de kledingindustrie met mensen omgaat en de afvalberg die we met zijn allen creëren, met kleding, plastic en wat al niet meer.
“Toen ik weer begon met ontwerpen dacht ik vaak als ik ergens mee bezig was: maar dat borduurwerk? Die rits? Waar komt het vandaan en hoe is het gemaakt? Ik pakte dan gewoon de telefoon en belde mijn leveranciers op. Dat was voor hun wel even nieuw, iemand die opeens allemaal vragen stelde. Soms zeiden ze: “Monique, je kent ons toch?” Ik vroeg naar certificeringen en wilde zien dat die nog actueel waren. Dus niet van twee jaar terug. Ik werk nog met vrijwel al mijn leveranciers samen. Maar van een leverancier uit Parijs neem ik bijvoorbeeld wel nog steeds het kant af, maar niet het borduurwerk. Voor mijn gevoel heb ik gewoon niet genoeg zicht op hoe en waar het gemaakt is. En zolang dat het geval is, doen we het voor de haute-couture collectie gewoon zelf.”
Voor haar prêt-à-porter collectie werkt ze met fabrieken die verbonden zijn aan Waste2Wear. Naast dat Waste2Wear stoffen maakt van gerecycled PET, wordt geprobeerd de CO2-uitstoot zo beperkt mogelijk te houden, wordt er gebruikgemaakt van een gesloten watersysteem, maar zijn er ook community-initiatieven in samenwerking met lokale ngo’s. Ze heeft vertrouwen in haar partner Monique Maissan, die zich al zeker ruim tien jaar voor verduurzaming van de modesector inzet.
Jurk uit The Conscious Collection op de catwalk tijdens de openingsshow van Dutch Sustainable Fashion Week 2017 op 5 oktober. Fotografie door Romy Klokkers
Lage klantvraag helpt niet
Waar veel merken het lastig vinden om open over duurzaamheid te praten, is haar openheid, realistische kijk op de industrie en wat haar klanten willen verfrissend. “De collectie is niet 100% duurzaam. Dat is ook gewoon heel lastig”, vertelt ze. Haar bezoek aan Première Vision, een grote modebeurs in Parijs die eind september plaatsvond, bevestigde dat weer eens.
“Er zijn veel ontwikkelingen gaande, maar het aanbod duurzame stoffen viel mij eerlijk gezegd wat tegen. Het was nog erg beperkt. En veel bedrijven kunnen gewoon nog steeds niet goed vertellen waar hun stoffen vandaan komen. Ik sprak ook een bedrijf dat gestopt was met de collectie duurzame stoffen. Er was blijkbaar niet genoeg vraag naar.”
Bedrijven moeten natuurlijk ook zelf verantwoordelijkheid nemen, maar je zou kunnen stellen dat het niet per se helpt wanneer de klantvraag laag blijft. En dan is er de vraag: wanneer is iets helemaal duurzaam?
“Dat is geen makkelijke vraag om te beantwoorden. Ik vind het belangrijk dat we steeds proberen te verbeteren en op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen. De kwaliteit van gerecycled wol wordt steeds beter. Het kan dus heel goed dat we bij een volgende collectie hiervan gebruik gaan maken.”
“Ik sprak een bedrijf dat gestopt was met de collectie duurzame stoffen. Er was niet genoeg vraag naar.”
Op elk label in The Conscious Collection staat aangegeven hoeveel PET flessen in het kledingstuk zijn verwerkt. Fotografie door Romy Klokkers
Kwaliteit is key
“Haute Couture heeft van nature een duurzaamheidscomponent in zich. Het is eigenlijk slow fashion in zijn meest ultieme vorm. Het gaat niet over trends, maar over stijl. Een goed pak gooi je niet weg, want tien jaar later is het nog steeds een goed pak. Mijn stagiaires zijn soms wel eens verbaasd wanneer blijkt dat ik in kleding loop die al zeker tien jaar oud is. Alleen duurzame mode wordt niet zo gezien. Vaak wordt het nog geassocieerd met geitenwollensokken.”
Ze erkent het imagoprobleem waar duurzame mode nog steeds mee kampt, en ziet dat ook in haar eigen klantenkring. Sommige klanten moet ze soms even over de streep trekken. Maar als ze eenmaal om zijn, zijn ze fan. Dan zie je opeens dat een klant op Instagram zet: vandaag draag ik 19 flesjes. Daar word ik echt blij van!” En met dit grote enthousiasme veert ze eventjes op uit haar stoel. Maar ze vervolgt direct dat niemand kleding koopt of draagt die ze niet mooi vinden. “Kwaliteit van de collectie en de stoffen staan daarom altijd bovenaan. Anders verkoopt het gewoon niet.”
En als we het toch hebben over de (kleding)afvalberg die we met zijn allen creëren. Duurzame kleding die niemand mooi vindt, niemand koopt en dus niet wordt gedragen, is dat ook niet gewoon afval?
Ontwerpen Monique te zien tijdens openingsshow Dutch Sustainable Fashion Week
Monique showde tijdens de openingsshow van Dutch Sustainable Fashion Week op 5 oktober een pantalon en colbert gemaakt van PET flessen in verschillende stadia van het recycleproces: het plastic zelf, maar ook het pulp en garen die ontstaan. Het resultaat was een ‘power pak’ en tegelijkertijd een ‘kunststukje’ van kant-achtige stof. In de mini-fotoreportage #1image1000words ‘the making of’ van het ‘power pak’.
Colbert van het ‘power pak’ dat Monique Collignon voor de openingsshow van Dutch Sustainable Fashion Week heeft ontworpen
Meer #changemakers artikelen
Dit designers collectief zegt sorry voor de vervuiling die de mode-industrie veroorzaakt.
ReBlend maakt garens die voor 70% bestaan uit gerecyclede kleding en 30% uit PET.
Interessante links
- Monique Collignon
- Waste2Wear
- Over Monique Maissan (Founder en CEO Waste2Wear)
- Dutch Sustainable Fashion Week
Geen reactie's