Kringloopwinkel: parels, nostalgie en verkoopcijfers

Jarenlang vonden we de lokale kringloopwinkel maar een smoezelige bedoeling. Onterecht, want de kringloop was zijn tijd ver vooruit. Tweedehands is nu hip, noemen we vintage en is dé manier om ‘conscious’ door het leven te gaan. En recycling is inmiddels buzz word nummer één. Tijd om meer te weten over de kringloop, waar je de mooiste kleding nog steeds voor een prikkie op de kop tikt.

Met #jointheconversation motiveren we mensen online en offline kennis te delen en vragen te stellen over mode en duurzaamheid. 

Als je binnenkomt is het een chaos. Of nee, een georganiseerde chaos. “Maar dat is ook de charme van de kringloop”, vertelt Suzanne van de Sande (34). Samen met haar team runt ze met Hollandse nuchterheid het kringloop filiaal RataPlan in Haarlem centrum. “Niemand komt bij de kringloop om oude troep te kopen”, benadrukt ze. “Het gaat om de pareltjes. En een georganiseerde chaos schept het idee dat je die kan vinden.”

Q:

Wat is de beste dag en tijd om die pareltjes te vinden?

A:

“Dat is dus echt een misverstand, haha. Mensen denken dat we op gezette tijden nieuwe spullen in de winkel zetten. Maar dat is écht niet zo. Afhankelijk van wat we binnenkrijgen, en dat varieert van kleding, huisraad, cd’s, speelgoed en meer, gaat het zo snel mogelijk de winkel in. Dat is dus de hele dag door. En onze klanten hebben oog voor wat pareltjes zijn, die zijn namelijk zo weg.”

“Niemand komt bij de kringloop om oude troep te kopen”

Eén van de lange paden met kleding in de winkel. De jacht naar de parel kan van start gaan.

Q:

Tweedehands is meer geaccepteerd dan vroeger, merken jullie hier iets van?

A:

“Zelf werk ik nu vier jaar bij RataPlan en die ‘imago switch’ heb ik niet echt meegemaakt. Althans, ik heb het zelf nooit in de winkel gezien. Wel kom ik vaak genoeg nog mensen tegen die zeggen tweedehands vies te vinden. Ik zeg dan: je slaapt toch ook in een hotel? Je eet toch ook gewoon van het bord in het restaurant waar je uit eten gaat? Voor jou hebben anderen mensen in dat bed geslapen en van dat bord gegeten. Dat werkt meestal wel overtuigend.”

Q:

Wie loopt bij jou de winkel binnen?

A:

“Echt iedereen en uit alle lagen van de bevolking, maar dat komt ook door onze locatie. We zitten midden in de stad en daardoor lopen veel mensen spontaan binnen. Meestal zit RataPlan verder weg van het centrum. Mensen komen dan heel gericht met de auto en slaan dan soms halve huisraden in! Haha. Onze locatie leent zich daar niet voor. Maar kort door de bocht, er komen bij ons veel bejaarden, handelaren, vrouwen van middelbare leeftijd en jonge moeders. Onze kinderkleding loopt als een trein!”

“Er komen bij ons veel jonge moeders. Onze kinderkleding loopt als een trein!”

Een kwartier neuzen tussen alle kleding levert je dit op. De zwarte jurk/trui heb ik – Nanette – trouwens gekocht!

Q:

Hoe belangrijk zijn verkoopcijfers?

A:

“Belangrijk. Natuurlijk, RataPlan is een stichting en we stimuleren hergebruik van spullen en werken met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Mijn team bestaat bijvoorbeeld uit super gemotiveerde mensen. Ze zijn blij dat ze aan de slag kunnen, want normaal gesproken zitten ze thuis. Dat gezegd hebbende, de winkel is maar liefst 1000m2 in het centrum van Haarlem, dan heb je je licht, loonkosten, belastingen, etc. Het moet wel allemaal betaald worden. Dus ik heb targets en het is belangrijk dat we die halen, zodat de winkel financieel gezond blijft en kan blijven voortbestaan.”

Q:

Geef ons een inkijkje, hoe haal jij je targets?

A:

“Onze klanten bezoeken ongeveer eens per twee weken de winkel en willen dan iets nieuws zien. Wij zorgen er dus voor dat we regelmatig vernieuwen. In praktijk betekent dat alles wat we binnenkrijgen de winkel ingaat, tenzij het (onrepareerbaar) kapot of vies is. Vervolgens staat het zes weken in de winkel. De eerste twee weken voor de normale prijs, dan twee weken voor 50% en dan twee weken voor twee euro. Is het dan nog niet verkocht, dan gaat het de winkel uit. Als ik kijk naar kleding, mijn eigen schatting zou zijn dat we zo’n 80% verkopen, maar pin me er niet op vast. Alle kleding die wij niet verkopen gaat naar Wieland, die het recyclet of doorverkoopt. Wij doen niets weg.”

“Ik heb targets en het is belangrijk dat we die halen, zodat de winkel kan blijven voortbestaan”

Q:

De lokale kringloopwinkel heeft ook iets nostalgisch, is dat gevoel er nog?

A:

“Zeker, veel Haarlemmers kennen deze locatie nog als de voormalige kringloop “de Schalm”. Je staat versteld hoeveel mensen die naam nog kennen en je het er niet in krijgt dat we nu RataPlan zijn. Maar wat ik vooral leuk vind aan de kringloop, dat naast het snuffelen naar (oude) mooie spullen, het ook een spiegel is van ons eigen consumentengedrag. Als je bijvoorbeeld kijkt naar onze kledingafdeling, de impulsaankopen en overtollige kleding van vrouwen hangen bij ons! Met enige regelmaat komen mannen bij ons binnen op zoek naar kleding. Ik moet ze steevast teleurstellen met een mager aanbod. Maar ja, hoeveel mannen doen er nu ook impulsaankopen of hebben een uitpuilende kledingkast?”

Kom eens langs bij RataPlan

De kringloop waar Suzanne bedrijfsleider is, is maandag tot en met zaterdag open en zit aan de Zijlstraat 10-14 in Haarlem.

RataPlan, heeft 20 kringloopwinkels, in Noord- en Zuid-Holland. Ze bieden werk aan mensen met een arbeidshandicap of een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Daarnaast biedt RataPlan werkervarings- en stageplaatsen en bevordert zij hergebruik.

Daarnaast heeft RataPlan fietsenstallingen en Groeno Tweewielers. RataPlan is een onafhankelijke stichting, zonder winstoogmerk.

                                                                                                Suzanne met een camera uit de winkel

Interessante links

Meer verhalen

orem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation.

Slow nieuws & events

Omdat offline leuker is dan online, organiseren we kleinere en grotere events om elkaar te ontmoeten. Via onze maandelijkse nieuwsbrief houden we je op de hoogte - samen met het laatste nieuws over duurzame mode en onze merken.