19 apr Stap één naar een duurzame garderobe is minder kleding
Merel is ‘duurzaamheidsprofessional’. Typisch zo’n functietitel waarbij het niet meteen duidelijk is wat je nu precies doet. En daarom gaat ze maandelijks voor OW.magazine een column schrijven over wat ze doet en wat haar bezighoudt. Want wie duurzaamheid een beetje in de (groene) vingers heeft, kijkt met andere ogen naar ‘duurzame mode’.
Q:
Een betere wereld begint bij jezelf. Hoe geef jij hier invulling aan?
A:
Eigenlijk ben ik een activist, alleen op de barricades sta ik niet. Ik probeer vooral via mijn werk verandering teweeg te brengen. Zo begeleid ik bedrijven die hun producten of service willen verduurzamen. Maar ik help ook bedrijven die al een duurzaam product hebben te professionaliseren of uit te breiden. Wat mij vooral bezighoudt, is hoe we duurzame bedrijven aantrekkelijker kunnen maken voor een brede doelgroep. Dat blijft lastig, terwijl het juist vaak jonge en innovatieve bedrijven zijn!
“Eigenlijk ben ik een activist, alleen sta ik niet op de barricades”
Merel, duurzaamheidsprofessional en columnist OW.magazine
Q:
De mode-industrie ligt al langer onder vuur vanwege verschillende misstanden in de keten. Hoe kijk jij hier tegenaan?
A:
Toen ik de documentaire The True Cost keek, over de misstanden in de mode-industrie, werd ik weer even met mijn neus op de feiten gedrukt. Mensonterende omstandigheden, milieu dat zwaar wordt belast, zodat wij in het westen er volgens de laatste trend bij kunnen lopen. Echt belachelijk.
Eén grote ramp, zoals Rhana Plaza, of het convenant Duurzame Kleding & Textiel dat afgelopen jaar door tientallen merken is getekend, is volgens mij niet genoeg om structurele verandering teweeg te brengen. Consumenten spelen hierbij ook een belangrijke rol. Bedrijven voelen namelijk de urgentie om echt te veranderen vaak pas wanneer zij financieel geraakt worden. Denk aan dalende inkomsten, omdat wij – consumenten – hun producten niet meer kopen.
“Bedrijven voelen de urgentie om te veranderen wanneer zij financieel geraakt worden”
Q:
… en hoe heeft het jouw kledingkast beïnvloedt?
A:
Die is de laatste jaren zeker veranderd! Misschien niet direct vanwege de misstanden in de mode-industrie, maar omdat ik überhaupt bewuster ben gaan leven.
In mijn kast hangen daarom vooral kwalitatieve basics die ik per seizoen aanvul met items die meer uitgesproken en goed te combineren zijn. Behalve mijn favoriete TOMS schoenen, ben ik mij er niet altijd van bewust of de kleding die ik koop duurzaam is of niet. Dat klinkt misschien hypocriet, maar voor mij is een eerste stap naar een duurzamere garderobe minder kleding en vaker tweedehands. De volgende stap is dan alleen nog kleding kopen die op een menswaardige en milieu- en diervriendelijke manier is gemaakt. Alleen is dat vaak moeilijk te verifiëren en dan moet het ook nog binnen je budget passen. Zelfs als duurzaamheidsprofessional is dat lastig.
Merel haar favoriete TOMS schoenen. TOMS werkt met het ‘One for One’ concept. Met elke aankoop helpt het bedrijf mensen in nood met schoenen, beter gezichtsvermogen, schoon water en veilige geboortes.
Q:
Als je één ding voor de wereld zou mogen wensen, wat zou dat zijn?
A:
Ik zou willen dat iedereen bewuster wordt van het feit dat wij de aarde heel hard nodig hebben voor alles wat we willen bereiken – dus ook voor onze ‘heilig verklaarde’ economische groei. Ik vind het echt onvoorstelbaar dat er vaak meer waarde wordt gehecht aan winst dan aan het milieu of mensenlevens.
“Wij hebben de aarde heel hard nodig voor alles wat we willen bereiken – ook voor onze economische groei”
Q:
Wanneer ervaar jij een geluksmoment?
A:
Ik houd heel erg van koken en vind het fantastisch als een gerecht boven verwachting goed lukt! Daarbij gebruik ik zoveel mogelijk producten uit het seizoen. Dus niet wat met veel CO2 uitstoot naar Nederland is gevlogen. De Beebox is daar een mooi voorbeeld van. Dutch, het bedrijf waar ik werk, heeft aan de wieg gestaan van dit initiatief. Met de box zet je een maaltijd op tafel die voor 95% biologisch is en met seizoensproducten van Nederlandse bodem. Dat smaakt dan toch net even lekkerder!
Merel gaat maandelijks voor OW.magazine een column schrijven. De eerste verschijnt aanstaande
maandag 24 april.
Geen reactie's