Uit je comfortzone! Voor een betere mode-industrie

Nanette-Hogervorst-chief-editors-noteOver Nanette Ze heeft altijd een voorliefde voor mode en design gehad, maar werkte op gebied van communicatie en duurzaamheid bij ngo’s en financiële instellingen. In 2015 ging ze aan de slag voor de duurzaamheidsafdeling van ING België in Brussel. Hier ontstond het idee voor Fashion platform Our World. Vanaf 2017 schrijft ze over duurzaamheid en innovatie in de mode en werkt inmiddels aan de uitbreiding van het platform, met als één van de initiatieven de Sustainable Fashion Gift Card.

‘Ik wil mensen inspireren om uit hun comfortzone te komen. Want veel mensen willen wel duurzame kleding kopen, maar zien te veel obstakels om dit ook daadwerkelijk te doen.’ Dit vertelde ik in de Podcast Guru Series van contentplatform Fashion Potluck. ‘De Sustainable Fashion Gift Card die we later dit jaar gaat lanceren, moet mensen helpen deze duurzame keuze wel te maken.’

Fashion Potluck inspireert met artikelen en podcasts creatieve vrouwen over onderwerpen als fashion, beauty, lifestyle, travel, en food. Voor de elfde Guru Series Podcast interviewde ze mij – in het Engels – over de toekomstplannen van Fashion platform Our World en mijn kijk op duurzaamheid en mode.

Toekomstplannen Fashion platform Our World

In de podcast vertel ik onder andere over de toekomstplannen van Fashion Platform Our World. Zo werk ik hard aan een nieuw concept dat later dit jaar live gaat: een giftcard voor duurzame mode initiatieven. Hiermee wil ik mensen inspireren om uit hun comfortzone te komen, want veel mensen willen wel duurzame mode kopen, maar weten niet vaak niet goed hoe ze dit aan moeten pakken. De giftcard kan hen hierbij helpen. Het is eigenlijk hét duurzame alternatief voor de fashioncheque.

Naast dat je de Sustainable Fashion Gift Card kan verzilveren bij duurzame merken, winkels en webshops, zoals Take it slow, Noumenon en BrandMission, kan dit ook bij experiences. Denk aan een sessie bij een duurzame mode stylist, zoals Mirjam Hamming van Smart Wardrobe of Joella van de Boom van BoomImpress, of het volgen van een upcycle workshop bij Per Abuijs, zodat je zelf kleding leert maken, repareren en upcyclen. Het gaat dus niet alleen om het kopen van kleding, maar ook om het bewuster worden van hoe je met kleding en je eigen garderobe omgaat. De giftcard telt nu 27 partners en we werken hard om live te kunnen gaan met 70.

De Sustainable Fashion Gift Card telt nu 27 partners en we werken hard om live te gaan met 70!

Huidige stand van de mode-industrie

In de podcast vroeg Una, content manager bij Fashion Potluck, ook naar mijn visie op het huidige modetijdperk. Het instorten van de Bengaalse kledingfabriek Rana Plaza, op 24 april 2013, is een forse wake-up call geweest voor zowel de industrie en consumenten. Er kwamen toen meer dan 1100 mensen om het leven die in deze fabriek werkten. De misstanden in de mode-industrie konden we niet meer ontkennen en er is sindsdien veel, ten positieve, veranderd. Zo is de wereldwijde beweging Fashion Revolution kort na het instortte van Rana Plaza opgericht met als doel dat de mode-industrie transparanter wordt. De aanpak van Fashion Revolution heeft resultaat. De Fashion Transparency Index die Fashion Revolution ieder jaar lanceert, laat zien dat steeds meer bedrijven delen waar hun materiaal vandaan komt en in wat voor fabrieken het wordt gemaakt. Zo heeft 64% van de merken dit jaar meer beleid en toezegging openbaar gepubliceerd dan vorig jaar.

De ophef rondom de mode-industrie ging initieel voornamelijk rondom mensenrechtenkwesties, zoals arbeiders die onder erbarmelijke moeten werken. De laatste jaren is er meer een focus op de impact van de mode-industrie op het milieu. Zeker in het kader van klimaatverandering en het akkoord in Parijs begrijpelijk én ook goed! Milieu-impact is vaak ook goed meetbaar, je bespaart zoveel liter water, zoveel co2 uitstoot… maar ik pleit er ook voor dat we de menselijke kant van de mode-industrie niet vergeten.

Fashion-potluck

Links Una, content manager bij Fashion Potluck, in het midden ikzelf en rechts Julia, de chief marketing officer bij Fashion Potluck

Een blik op Fashion’s Future

Er is al zoveel kleding en materiaal op de wereld. Waarom moeten we nog zoveel kleding maken van nieuwe stoffen? In de podcast deelde ik dat we volgens mij veel meer moeten inzetten op recycling. Toch wordt er nog geen 1% van al onze kleding gerecycled naar nieuwe kleding, deels omdat de technologie nog niet volledig ontwikkeld is. Naast recyclen ben ik een voorstander van het delen van onze garderobes. Ik ben een modeliefhebber en wil mijn kleding graag blijven variëren. Om deze reden ben ik zeer gebaat met nieuwe retailconcepten als kleding bibliotheken. Hierdoor hoef ik bijna geen kleding meer te kopen. Ik leen en deel mijn kleding met leden van de bibliotheek.

De toekomst van de mode gaat wat mij betreft over duurzaamheid, maar ook over nieuwe vormen van kledingconsumptie. Lange tijd was er één dominant model: merken of winkels verkochten kleding aan één persoon. That’s it. En dat is best gek, als je bedenkt dat er zoveel mensen zijn, met elk hun eigen behoeftes op gebied van kleding. Met meerdere type retailmodellen in de mode, kunnen mensen een vorm van kledingconsumptie kiezen die het beste bij hun past. Wanneer we duurzaamheid ten alle tijdend leidend maken, dan zou het gekozen retailmodel ook de meest duurzame vorm van kledingconsumptie moeten zijn voor die persoon. Geen ‘one size fits all’ of gedwongen worden in een keurslijf opgelegd door de mode-industrie. In de toekomst kunnen we hopelijk kleding dragen op een manier die goed bij ons past, die goed voelt en die goed is.

De volledige Engelse podcast en transcriptie vind je op Fashion Potluck.

Meer artikelen van Nanette's journal

Op 22 en 23 mei cureerde we een mini-tentoonstelling over 'Wat dragen we in de toekomst' voor het Innovatiefestival van De Nederlandsche Bank. ...

Geen reactie's

Geef een reactie