Wat dragen we in de toekomst?

Nanette-Hogervorst-chief-editors-noteOver Nanette Ze werkte tijdens haar studie communicatie in kledingwinkels en als vrijwilliger en stagiair bij ngo’s op verschillende korte projecten in binnen- en buitenland. Uiteindelijk kwam ze te werken in de financiële sector en woonde en werkte o.a. in Brussel voor de duurzaamheidsafdeling van ING in België. Hier ontstond het idee voor modeplatform Our World. Vanaf 2017 schrijft ze over duurzaamheid en innovatie in de mode-industrie en werkt inmiddels aan verdere uitbreiding van het platform.

Op 22 en 23 mei cureerde ik een mini-tentoonstelling over ‘Wat dragen we in de toekomst’ voor het Innovatiefestival van De Nederlandsche Bank. Hieronder lees je de inleiding in het boekje dat speciaal voor deze mini-tentoonstelling is gemaakt.

Wat dragen we in de toekomst?
De toekomst van de mode wordt nu geschetst

Dragen we nog steeds ons vertrouwde katoenen t-shirt? Of dragen we kleding die meerwaarde toevoegt aan ons leven, de maatschappij en die zuiniger is op onze aarde? Het zou zomaar kunnen, want de contouren van de toekomst van de mode-industrie worden nu geschetst. Eindelijk, want terwijl de rest van de wereld in rap tempo veranderde, kabbelde de mode-industrie lange tijd voort in haar eigen bubbel, zonder zich écht bewust te zijn van haar impact op de wereld.

waste2wear-fabric-red-dress

Onderdeel van de mini-tentoonstelling was deze couture jurk van Monique Collignon, gemaakt van een zijdeachtige stof die is ontwikkeld door Waste2Wear. Voor de jurk zijn 23 petflessen gebruikt. Foto Rosa van Ederen

“Met een donkere kant achter de schermen, creëert de mode-industrie prachtige beelden voor de schermen”

Tot voor kort was er nauwelijks innovatie in de mode, behalve de kleur van het volgende seizoen. Terwijl voor de productie van ons vertrouwde katoenen t-shirt maar liefst 2700 liter water nodig is – dit is wat een gemiddeld persoon in drie jaar drinkt. Ook is de mode- industrie verantwoordelijk voor 8,1% van de wereldwijde CO2 uitstoot – dit is bijna net zoveel als de Europese Unie. Wereldwijd werken 60 tot 75 miljoen mensen in de kledingindustrie – veel van hen werken zes dagen per week, tien uur per dag, zonder airco in onveilige en hete fabrieken.

Met deze donkere kant achter de schermen, creëert de mode-industrie prachtige beelden voor de schermen. Zij is meester in het creëren van een droom waar wij als consumenten graag in geloven. Deze droom verandert alleen continu, en zo maakt de mode-industrie haar eigen producten met een paar weken outdated en irrelevant. Toch blijven wij, als consumenten, geloven in de droom. We blijven kleding kopen en weggooien. Gemiddeld gooien we in Nederland 40 kledingstukken per jaar per persoon weg – dit zijn jaarlijks miljoenen kledingstukken.

Living-Colour-bacterial-dyes-experiments

Living-Colour-blue-bacterial-dyes

Living Colour werkt aan de ontwikkeling van bacterial dyes ter vervanging van de huidige vervuilende verfstoffen

Modeontwerper Eva Sonneveld onderzoekt hoe innovatie en ontwerp oplossingen kunnen bieden voor dit soort maatschappelijke uitdagingen. Met haar collectie Out Of Comfort, die te zien was bij DNB, heeft ze Air Pollution accessoires ontworpen in samenwerking met Claudine Pieters (TU Eindhoven).

Kleding is als een ‘second skin’ die we altijd bij ons dragen. Dat biedt kansen

Deze donkere kant van de mode-industrie kunnen we niet ontkennen, maar laten we ons ook beseffen dat mode meer is dan haar negatieve impact. Kleding is als een ‘second skin’ die we altijd bij ons dragen. Dat biedt kansen. Kleding vertelt wie we zijn, wie we willen zijn en kan zelfvertrouwen geven.

Tijdens het innovatiefestival bij DNB wil ik daarom laten zien hoe mode waarde kan toevoegen. Ik vroeg style coach Chiara Spruit om met een workshop inzicht te geven in hoe kleding vóór jou kan werken en je identiteit kan ondersteunen. In de foyer van DNB brengen we innovatieve ontwerpen voor het voetlicht. Samenwerkingen tussen verschillende disciplines laten zien hoe de mode-industrie meer in balans kan zijn met de wereld om haar heen. Niet vervuilend, wel slimmer en relevant, want mode is meer dan de volgende collectie.

Klik op de afbeelding om het complete boekje dat speciaal voor de mini-tentoonstelling bij De Nederlandsche Bank is gemaakt te downloaden.

Wat-dragen-we-in-de-toekomst-cover

De-Nederlandsche-Bank-Innovatiefestival-mode-2019

Our world's journal

Op 22 en 23 mei cureerde we een mini-tentoonstelling over 'Wat dragen we in de toekomst' voor het Innovatiefestival van De Nederlandsche Bank. ...

Geen reactie's

Geef een reactie