06 jan What’s in it for we?
Over Nanette Ze heeft altijd een voorliefde voor mode en design gehad, maar werkte op gebied van communicatie en duurzaamheid bij ngo’s en financiële instellingen. In 2015 ging ze aan de slag voor de duurzaamheidsafdeling van ING België in Brussel. Hier ontstond het idee voor Fashion platform Our World. Vanaf 2017 schrijft ze over duurzaamheid en innovatie in de mode en werkt inmiddels aan de uitbreiding van het platform, met als één van de initiatieven de Sustainable Fashion Gift Card.
Dat taal onze kijk op de wereld kan bepalen leerde ik tijdens mijn studie aan de faculteit letteren. Fascinerend. En dat vind ik nog steeds. Wist je dat wanneer we een woord voor een kleur hebben we de kleur herkennen? En wanneer we er geen woord voor hebben we de kleur vaak niet zien? Laatst vroeg ik mij af wat de invloed is van taal op hoe wij de wereld proberen te verduurzamen. Dit ene zinnetje borrelde toen in me op: What’s in it for ME?
De slogan ‘What’s in it for me’ leerde ik kennen tijdens mijn HBO communicatie studie. Daarna dreunde ze door op de universiteit en was als geen ander aanwezig tijdens mijn zogenaamde ‘corporate carrière’. Een PowerPoint slide deck is niet compleet zonder ‘What’s in it for me’ argumenten opgesomd. Logisch, toch? Als je wil dat mensen jouw advies volgen zal duidelijk moeten zijn waarom zij dat toch zouden moeten doen.
Maar is dat wel zo logisch?
Niet egoïstisch
Ik zeg niet dat mensen egoïstisch zijn. Naast dat moeder natuur ons een gezonde dosis overlevingsdrang heeft meegegeven, past ‘What’s in it for me’ heel goed in onze huidige individualistische ‘iSociety’. Het sluit perfect aan bij hoe we zijn opgevoed en opgeleid. Sterker nog, met de opkomst van ‘instant gratification’ lijkt de maatschappij steeds vaker in dienst te staan van het individu. Recent onderzoek laat zien dat we niet bereid zijn om langer dan vijf minuten op een Uber te wachten. We sluiten onze ogen voor misstanden bij bol.com, omdat het toch wel erg fijn is dat vandaag besteld morgen in huis is…
Ik zeg ook niet dat we helemaal geen oog meer hebben voor de ander of de maatschappij. Alleen, zeker in tijden van verandering, beoordelen we situaties toch vooral door onze eigen lens die met name scherpstelt op ons eigenbelang. Binnen organisaties kan het eigenbelang ook betrekking hebben op een groep, zoals een team, afdeling of zelfs het hele bedrijf.
Bewust en onbewust is ‘what’s in it for me’ onze default option geworden. En ja, ook die van mij.
“What’s in it for me is onze default option geworden. En ja, ook die van mij”
De wereld op zijn kop
Maar wat als we de ‘m’ nu gewoon op zijn kop zetten? We van ‘me’ ‘we’ maken? ‘Dat we de slogan ‘what’s in it for me’ het raam uit flikkeren en vervangen met ‘what’s in it for we?’ Dat we op het hbo en de universiteit stoppen met oreren dat het allemaal draait om what’s in it for ‘me’? Dat het bedrijfsleven eindelijk beseft dat wanneer de lens niet scherpstelt op het grotere geheel, het duurzaamheidsbeleid water naar de zee dragen is. Hoe zou de wereld eruit zien als onze default option is eerst toetsen of iets waarde toevoegt aan de samenleving als geheel? En als dat zo is, we dan scherpstellen op hoe we daar zelf een slaatje uit kunnen slaan. Volgens mij kunnen we in die context nog steeds onafhankelijk en individualistisch zijn, ‘i for Society’.
Een woord voor een kleur maakt dat we deze zien. Ik vraag mij af wanneer wij gaan zien dat wat goed is voor de maatschappij, uiteindelijk terugvloeit naar het individu. Misschien helpt een slogan. Eentje die ervoor zorgt dat we de maatschappij voorop stellen. En dus roep ik iedereen op: ruil ‘what’s in it for me’ in voor ‘what’s in it for we’.
Geen reactie's