14 jun Bewussie #2 – Na 10 keer dragen stopt het
Iedereen heeft het wel eens meegemaakt. Je haalt een t-shirt uit de wasmachine en wanneer je het aantrekt, merk je dat het niet meer de originele vorm heeft of dat er een gat in zit. Vervolgens stel je jezelf de vraag: waarom gebeurt dit altijd bij mij? Doe ik de was niet goed?
Met #jointheconversation motiveren we mensen online en offline kennis te delen en vragen te stellen over mode en duurzaamheid. Dit is een gastblog van Marijn de Haas, mede-auteur van o.a. de ABN AMRO Sustainable Fashion Guide.
Misschien is ‘de was doen’ inderdaad niet je sterkste kant, maar ik kan je ook vertellen dat de meeste fast fashion merken hun kleding zo maken dat je het gemiddeld maar tien keer aan kan. Dit is aangetoond in een onderzoek van de Harvard Business School, dat liet zien dat een van de bekendste fast fashion merken kleding maakt met redelijke maar geen excessieve fysieke kwaliteit. Kortom: na tien keer dragen stop het.
De Krijg de Klere{n} campagne daagt je uit: ‘Word een Bewussie’
Elk seizoen iets nieuws
Waar ligt dat aan? Fast fashion merken willen graag dat je elke seizoen weer iets nieuws aanschaft. De kleding moet goedkoop zijn en snel kunnen worden geproduceerd. Het gevolg hiervan is dat het aan kwaliteit inlevert. Veel kleding is gemaakt van katoen, polyester of een mix hiervan. Katoen staat bekend als een kwaliteitsstof, maar dan moet je wel lange katoendraden gebruiken. Hoe korter de draad, hoe minder de kwaliteit. Wanneer er synthetische stoffen worden toegevoegd aan katoen kan de vorm van het kledingstuk snel veranderen. Het geeft vaak wat stretch. Over het algemeen is dat heel fijn, maar wanneer de kwaliteit tegenvalt houdt het niet lang vorm.
Hoe word je op dit onderwerp een Bewussie?
Dat is eigenlijk heel simpel; koop kleding die langer meegaat. Investeer in kennis over kwaliteit, door bijvoorbeeld deze tips op Buzzfeed, en ga de discussie aan in de winkel. De T-shirts van de fast fashion merken lijken goedkoper, maar maak maar eens de vergelijking:
Een basic ‘fast fashion T-shirt’ kost tussen de vijf en tien euro. Een t-shirt bij duurzame merken, zoals People’s Avenue of Geitenwollenshirts, koop je voor 25 tot 30 euro. De kwaliteit van de iets duurdere merken is zichtbaar beter en zal dan ook minstens 30 keer wassen makkelijk overleven. De T-shirts zijn dus ongeveer gelijk in prijs als je de prijs aan het aantal keer dragen hangt.
Succes met op onderzoek gaan!
Denk na voordat je iets koopt – Word een Bewussie!
XOXO
Over ‘Krijg de Klere{n} – Word een Bewussie Een campagne opgezet door Marijn en Maryse Hazelzet met als doel consumenten bewuster te maken van hoe we met onze kleding omgaan. Benieuwd wie er allemaal al zo’n ‘Bewussie’ cap hebben opgezet? Check de Facebook-pagina en het interview met Marijn en Maryse op Before7am. De campagne is onderdeel van De Groene Strik.
Over Marijn Bij ABN AMRO adviseert ze collega’s en klanten over milieu, sociale en ethische risico’s en beleid. Ook was ze mede-auteur van de ABN AMRO Sustainable Fashion Guide en meer publicaties waar duurzaamheid en ondernemen samenkomen. Alsof dat niet genoeg is, helpt ze met haar eigen onderneming De Groene Strik, MKB-bedrijven te verduurzamen.
Meer weten? Misschien zelf ondernemer en benieuwd hoe je je bedrijf verder kan verduurzamen? Kijk op de website van De Groene Strik.
Geen reactie's