The Collection One: Zo vind ik duurzame modemerken voor mijn webshop

Over Lisa

Ondernemen zit in haar DNA. Ze koos niet voor niets voor de duale studie Marketing for Future Entrepreneurs, zodat ze naast theorie direct praktijkervaring kon opdoen.

Ze was eerder co-founder van het interieur label TRUUS en zomer 2017 lanceerde ze ‘The Collection One’. Een webshop die kwalitatieve en tijdloze basics aanbiedt in combinatie met vintage trend items. Ze schreef eerder voor ons een aantal columns.

Met het oprichten van ‘The Collection One’ werd een droom werkelijkheid: mijn eigen webshop. Maar nu de webshop staat, is het tijd om de webshop te laten groeien. Het vinden van de juiste kleding van de juiste merken, is daarbij natuurlijk essentieel. Hoe ik deze zorgvuldig uitkies, vertel ik in deze tweede column.

Aantal items te vinden op ‘The Collection One’

Ow-column-the-collection-one-Hedvig-Bamboo-dress-August-2

Productieland Estonia, de bamboe stof is GOTS gecertificeerd

Ow-column-the-collection-one-By-signe

Productieland Denemarken, organisch katoen uit Turkije en GOTS gecertificeerd

Ow-column-the-collection-one-Vintage-coat-london

Vintage jas ingekocht in Londen

Bij de start van ‘The Collection One’ wist ik dat het een duurzaam concept moest zijn. Als ondernemer vind ik dat je tegenwoordig niet meer voorbij kan gaan aan de impact die we hebben op het milieu, maar ook hoe we omgaan met mensen in deze wereld. Daarbij wil ik als webshop iets toevoegen. Voor mij betekent dat laten zien dat duurzame mode goed samengaat met betaalbaarheid, comfort en dat de kleding zeker niet saai hoeft te zijn. Om die reden verkoop ik een combinatie van duurzame essentials en vintage.

Waarom vintage?

Zelf ben ik groot fan van vintage kleding. Vandaar dat het voor mij heel logisch voelde om voor de meer ‘trendy’ items met vintage te werken. En heel belangrijk: het past bij mijn missie om met ‘The Collection One’ niet alleen een mooi en betaalbaar modeconcept neer te zetten, maar ook een duurzaam concept. Met vintage geef je kleding weer een tweede leven. Mensen hoeven voor iets nieuws in hun garderobe niet iets ‘nieuws’ te kopen. Want kort gezegd: hoe meer we nieuw kopen, hoe meer er geproduceerd moet worden en hoe meer er weggegooid kan worden.

De vintage kleding die ik verkoop, kies ik zelf uit. Zo weet ik dat alle ingekochte items binnen de stijl van mijn webshop passen, maar ook omdat ik dan gewoon weet wat ik verkoop. Ik koop mijn vintage kleding in Londen bij een groothandel. Voordat ik hen bezoek, stuur ik een moodboard op. Zij laten mij dan weten of de trends die ik zoek te vinden zijn in de collecties die ze hebben liggen. Zo vergroot ik mijn kans dat wanneer ik naar Londen vlieg, ook echt terugkom met de perfecte vintage items.

“Met vintage hoef je voor iets nieuws niet iets ‘nieuws’ te kopen”

Belangrijke pijlers voor duurzaamheid

Voor de essentials op mijn webshop – ofwel basic kledingstukken als spijkerbroeken, t-shirts, etc. – koop ik wel nieuw in en let daarbij op hoe de kleding is geproduceerd. Een verantwoorde productie heeft meerdere kanten. Het gaat om de stof en hoe deze is gemaakt, maar ook hoe de kleding zelf is gemaakt en waar. Om erachter te komen of merken verantwoord produceren, bekijk ik als eerste hun website. Vind ik op bepaalde vragen niet de antwoorden, dan mail ik ze. Ik kijk hierbij naar informatie over de voor mij drie belangrijkste pijlers: stof, productieland en arbeidsvoorwaarden in de kledingfabrieken.

Het liefst koop ik kleding in waarvan de stoffen GOTS gecertificeerd zijn. Dit betekent onder andere dat de kleding voor tenminste 70 procent uit biologisch geproduceerde materialen bestaat. Ook letten ze op sociale standaarden. Daarnaast geef ik de voorkeur aan duurzame stoffen, waarvan ik weet dat ze een goed draagcomfort hebben. Een voorbeeld is kleding gemaakt van bamboe. Er zijn natuurlijk veel meer verschillende soorten (duurzame) stoffen. En ik leer graag bij over nieuwe stoffen en mogelijkheden. Afgelopen tijd heb ik hiervoor o.a. Modint’s Sustainable Material Guide gebruikt. Het boek geeft een helder overzicht van verschillende stoffen en duurzame mogelijkheden. Al deze kennis neem ik mee tijdens het inkopen.

Verder ben ik een groot voorstander van productie in Europa, omdat hier de arbeidsvoorwaarden beter zijn en vanwege de afstanden die het transport (minder) hoeft af te leggen.

“Voor mij drie belangrijke pijlers van duurzaamheid: stof, productieland en arbeidsvoorwaarden”

Transparantie

Als laatste, ik vind transparantie heel belangrijk. Ik ben er ten eerste zelf van afhankelijk, want wanneer merken niet transparant zijn, kan ik niet nagaan hoe zij produceren. Ook wil ikzelf consumenten zoveel mogelijk transparantie geven. Mijn kennis over stoffen en de merken die ik inkoop deel ik daarom graag. Zo kun je op de ‘Transparancy-pagina’ op ‘The Collection One’ meer vinden over de stoffen die ik inkoop. En ik merk uit de website-analyse dat mensen deze pagina bezoeken. Het doet mij goed om te zien dat er mensen bewust kopen. Want zoals in mijn Q&A te lezen, wens ik een maatschappij waar mensen kleding niet meer zien als iets oppervlakkigs, maar waarde hechten aan hun kleding.

Meer verhalen

orem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation.

Slow nieuws & events

Omdat offline leuker is dan online, organiseren we kleinere en grotere events om elkaar te ontmoeten. Via onze maandelijkse nieuwsbrief houden we je op de hoogte - samen met het laatste nieuws over duurzame mode en onze merken.