Duurzaamheid

100% duurzaam bestaat niet, maar het woord ‘sustainable’ in onze naam heeft wel betekenis.

Visie

De harde realiteit

“De harde realiteit is dat niemand een ‘lelijk’ kledingstuk draagt met een mooi verhaal. Wel dragen we (massaal) een ‘mooi’ kledingstuk met een lelijk verhaal. Waarom? Omdat kleding expressie is. Zij laat zien wie je bent, wie je wil zijn, of waar je bij wil horen. Dit betekent dat ‘duurzame’ kleding over meer moet gaan dan hoe zij geproduceerd is of op welke wijze circulariteit is toegepast.

Zo teren grote luxury brands op een sterk merk en de droom van veel vrouwen om ooit een ‘Hermès Birkin bag’ te bezitten of een échte Chanel. Daarnaast worden de torenhoge prijzen niet geassocieerd met milieuvervuiling en dieren- en mensenrechtenschendingen. Dit houdt luxury brands, tot nu toe, vaak uit de wind in het debat rondom duurzame mode.

Ongeacht het prijssegment, een sterk merk en merkloyaliteit betekenen ook dat mensen het lastig vinden om te switchen. Wanneer je verknocht bent aan het jeansmodel van een populair merk, dan is het lastig om over stappen naar een onbekend en minder populair duurzaam merk.

Naast ‘het merk’, zijn er nog drie andere aspecten die grote invloed hebben op onze kledingkeuzes: instant gratification (directe bevrediging van de behoefte), bodemprijzen (die ontstaan door de race to the bottom), en de aangewakkerde behoefte om altijd on trend te moeten zijn. Zodoende kiezen heel veel mensen voor de snelste, makkelijkste en goedkoopste oplossing – én tegelijkertijd willen ze er volgens de laatste modetrends bijlopen. Fast fashion ketens, ultra fast fashion ketens en platforms, hebben hier hun hele bedrijfsmodel op ingericht.

Boks daar maar eens tegenop als sustainable fashion merk of initiatief.

De fashion-droom

Centraal in de commerciële mode-industrie staat nog altijd het ‘plaatje’. Bewust en onbewust hopen we de droom die dit plaatje communiceert middels het kledingstuk te kunnen kopen: een glamorous leven, een aantrekkelijk uiterlijk, of het horen tot een bepaalde groep door een specifieke stijl of specifiek merk te dragen. Deze droom is van de buitenkant prachtig, maar is van binnen inmiddels volledig uitgehold.

Deze droom houdt zichzelf in stand door onzekerheid te voeden – met als oplossing een nieuwe jurk, in plaats van mensen zelfvertrouwen te geven. Toch vallen we elke keer weer voor dit prachtige plaatje en de associaties die we ermee hebben opgebouwd. Voor duurzame verandering van de mode-industrie, geloof ik dat we deze droom moeten vervangen met een nieuwe droom, die minstens net zo mooi en zelfs nog mooier zal moeten zijn.

Als sustainable fashion community hebben we de kans om deze nieuwe droom te construeren, waarin duurzame mode geassocieerd wordt met mode die mooi is van buiten én binnen. Waar niet het merk centraal staat, maar waar het merk de spil is die alle aspecten in haar waardeketen met elkaar verbindt en uitgaat van diversiteit en waardigheid. Een droom die zo mooi en fijn is, dat zij ons doet beseffen dat de droom die de mode-industrie ons vandaag de dag voorschotelt, eerder lijkt op een nachtmerrie.

Als SF/Collective, waar de Sustainable Fashion Gift Card onderdeel van is, werken we daarom niet alleen met modemerken en -initiatieven die zich committeren aan duurzaamheid, maar ook die een sterke visie hebben op hoe het anders kan en zich bewust zijn van het grote belang van esthetiek en branding.”

Nanette Hogervorst

 

 

 

Nanette Hogervorst

Oprichter Sustainable Fashion Gift Card

Onze labels

We hebben alle aangesloten Fashion Frontrunners labels toegekend op basis van hun focus, expertise én wat hen uniek maakt.

Slow fashion merken

Dit zijn merken die veelal gebruik maken van virgin (milieuvriendelijke) materialen, maar wel zeer zorgvuldig omgaan met de grondstoffen die nodig zijn om kleding te maken. De impact die kleding heeft op mens, milieu en dier wordt in de keuzes van het hele productieproces meegenomen. Daarnaast is een belangrijk kenmerk van slow fashion dat ze zich richt op ontwerpen van hoge kwaliteit die lang meegaan – veelal tijdloze kleding in plaats van trendgedreven items. Duurzaamheid bij slow fashion zit dus ook in het feit dat deze kleding lang meegaan. We labelen een fashion frontrunner als slow fashion merk als 80% of meer van de collectie uit dit type items bestaat.

Circulaire retailconcepten

Dit zijn concepten met een circulair business model of service, zoals kledingverhuur, repareren en DIY-concepten. (Het gaat dus  niet om het gebruik van bijvoorbeeld gerecyclede materialen.)

Upcycling merken

Dit zijn modemerken die gebruik maken van post-consumer textiel. Dit kunnen tafelkleden zijn, lakens, maar ook kledingstukken die mensen niet meer gebruiken of dragen. Het textiel wordt niet gerecycled, maar hergebruikt. De bruikbare delen van het textiel worden verwerkt in nieuwe kledingstukken of kledingstukken worden bijvoorbeeld opnieuw geverfd. We labelen een fashion frontrunner als een upcycling merk als minimaal 80% of meer van de items in de collectie gemaakt is van upcycled post-consumer textiel.

Wearable art

Dit zijn merken die volledig werken op basis van onderzoek en (eigen) projecten. Het resultaat is een modische vertaalslag die ze met het publiek delen en beschikbaar maken. Vaak gaat het om innovatieve technieken of is het merk an sich in het leven geroepen als een kritische noot naar het modesysteem.

Slow fashion multibrand winkels

Dit zijn offline en online winkels met meerdere merken in hun collectie en waarvan 80% of meer duurzaamheid toepassen. Dit kan op verschillende manieren, denk aan upcycling, gerecyclede materialen en virgin materialen die veelal biologisch en gecertificeerd zijn. Omdat het gaat om een mix van verschillende merken, zijn alle multibrand offline en online winkels aangesloten bij SF/Collective gelabeled als slow fashion multibrand winkels.

Craft & communities

Deze merken werken voor hun collecties samen met communities in de Global South. Op deze manier supporten ze het voortbestaan ofwel de verdere ontwikkeling van eeuwenoude ambachten. De merken kennen de ateliers waarmee ze werken persoonlijk ofwel de coördinerende productiepartner in het land. Merken waarvan de collectie voor 80% of meer uit items bestaan die door deze communities zijn gemaakt labelen we als Crafts & Communities.

Innovatie

Fashion frontrunners die een product op de markt brengen dat innovatief is. Dit product kan door hen zelf (in samenwerking met anderen) ontwikkeld zijn of is deels ingekocht maar verder ontwikkeld tot hun eigen modische product.

Stijlcoaching

Sustainable stijlcoaching gaat niet over de behoefte aan meer kleding, ook niet tweedehands, maar over dicht bij iemands persoonlijkheid te blijven. Hiermee  biedt de sustainable stijlcoaching mensen handvatten en inzichten om zich bewuster en creatiever te kleden en zijn of haar garderobe beter te managen. Hierdoor kunnen miskopen worden voorkomen en voelen mensen zich fijner, comfortabeler en zelfverzekerder met wat ze dragen. Alle stijlcoaches met wie we werken, werken op basis van deze waarden.

Lokaal & sociaal

Dit zijn merken waarvan de productie van de items in Nederland plaatsvindt. Het sociale aspect van deze merken is dat zij onder meer met makers werken in een kwetsbare positie, ze hebben een afstand tot de arbeidsmarkt of zijn statushouders. Niet altijd, maar in veel gevallen zijn ook de materialen zo lokaal mogelijk. Wanneer 80% of meer van de collectie op deze manier is geproduceerd labelen we een merk lokaal & sociaal.

Criteria

We hanteren een aantal criteria voor bedrijven om deel te nemen aan SF/Collective en de Sustainable Fashion Gift Card:

  • Gebaseerd op gezond verstand, feiten en waar mogelijk bewijs, moet ten minste 80% van de mode- en textiel-gerelateerde artikelen of ervaringen beter zijn voor ofwel het milieu, mensen of dieren in vergelijking tot de reguliere praktijken in de mode-industrie. Daarnaast, dient het bedrijf ethisch gedrag en besluitvorming vertonen;
  • 60% of meer van de aangeboden items/ervaringen zijn mode- of textiel-gerelateerd;

Concreet betekent dit dat een mode- en textielcollectie voor 80% of meer moet bestaan uit:

  • Duurzame materialen: (niet-)gecertificeerde duurzame virgin of gerecyclede materialen, zoals GOTS katoen of gerecycled polyester. We accepteren niet alle ‘labels’ of ‘certificaten’, waaronder BCI en BSCI.
  • en/of artikelen gemaakt van restanten of afgedankte artikelen.

Aanvullend aan de voorgaande criteria:

  • Potentiële fashion frontrunners zouden middels certificeringen of persoonlijk contact met leveranciers, bij voorkeur zo ver mogelijk in hun keten, moeten kunnen onderbouwen dat 80% of meer van hun items geproduceerd (zouden moeten) zijn onder eerlijke arbeidsomstandigheden op basis van eerlijke beloning, geen gebruik van gevaarlijke chemicaliën, veilige gebouwen of locaties bij de assemblage en het verven/printen/afwerken en er mag geen sprake zijn van discriminatie.
  • bedrijven zijn ofwel veganistisch of zouden middels certificeringen en/of persoonlijk contact met hun leveranciers moeten kunnen aantonen dat er geen dierenleed is in de keten.

Verder geldt:

  • Bedrijven die een 100% circulair retailconcept hebben, d.w.z. wanneer het bedrijf zich volledig richt op modeverhuur, is het niet nodig om de herkomst van de kledingstukken te kennen. Wel beoordelen we welk type items te huur worden aangeboden. We accepteren bijvoorbeeld geen wederverkoop- of verhuurbedrijven die 80% of meer fast fashion items aanbieden.

Wanneer Fashion Frontrunners zijn geanalyseerd of gecertificeerd zijn door onderstaande organisaties, gelden onderstaande criteria.

  • B-Corp – geen extra criteria
  • Cosh Fashion Checker – minimale score:  60
  • Fashion Checker – minimale scores: Living wage = B, Supply chain transparency = n/a, Commitment score = public commitment en action plan should be indicated ‘yes’
  • Good on You – minimale score = Good 

Screening

Om er voor te zorgen dat alleen fashion frontrunners bij SF/Collective zijn aangesloten die zich committeren aan sustainability en style, en voldoen aan onze criteria, wordt iedereen gescreened. We doen dit middels 1) een analyse van de website, 2) een persoonlijke intake, 3) een impact analyse – bekijk hier de impact analyse voor multi-brand concepten en merken, en 4) een bureau-onderzoek waarin we kijken hoe andere betrouwbare platformen potentiële fashion frontrunners beoordelen op duurzaamheid. Deze platformen zijn B-CorpCosh Fashion Checker, Fashion Checker en Good on You.

Met de impact analyse checken we onder meer hoever de potentiële fashion frontrunner haar keten kent binnen de productiefase. Daar het om een self-assessment gaat, analyseren we tevens de website op product details en indien relevant bekijken we andere bronnen. Daarnaast kijken we naar de inspanningen op gebied van duurzaamheid binnen de gebruikers- en end of life-fase van een kledingstuk, directe impact en aspecten als communicatie over duurzaamheid en hoe beslissingen worden gemaakt.

Ilfa-Siebenhaar-screening
ilfa-siebenhaar-screening-2

Wanneer uitkomsten van de screening afwijken van de verwachting of onze criteria gaan we in eerste instantie in gesprek, maar het kan het ook zijn dat we een potentiële fashion frontrunner alsnog moeten afwijzen. Wanneer gehele screening een positief en consistent beeld laten zien van de duurzaamheidsacties kan een merk of initiatief aansluiten bij SF/Collective. Op basis van de screening wordt een kort verslag gemaakt en gepubliceerd op de brandpage van het merk.

SF/Collective en de Sustainable Fashion Gift Card zijn geen scoringstools noch een certificaat. We hanteren criteria en hebben een screeingsproces om er voor te zorgen dat het woord sustainable in onze naam waarde heeft.

Sustainability framework

Mode waardeketen

Tekst in het Engels.

Begrippen

Tekst in het Engels.

Duurzame mode-opties

Tekst in het Engels.

Business modellen

Tekst in het Engels.

Ontwerpen Studio Ilfa Siebenhaar

De kleding op deze pagina is uit de capsule collectie van ontwerper Ilfa Siebenhaar ‘On the Road’. De collectie bestaat uit vintage items en ‘end of roll’-textiel van materialen als katoen en zijde. Na een onderzoeksfase, zijn stukken geverfd met restmaterialen uit de Nederlandse bloemenindustrie en is bestaande verf uit de zijde vintage blousen onttrokken waardoor er unieke nieuwe patronen ontstaan.

Verzilver de Sustainable Fashion Gift Card voor een item van Ilfa Siebenhaar door een afspraak te maken in haar showroom.

Ilfa-Siebenhaar-women

Slow nieuws & events

Omdat offline leuker is dan online, organiseren we kleinere en grotere events om elkaar te ontmoeten. Via onze maandelijkse nieuwsbrief houden we je op de hoogte - samen met het laatste nieuws over duurzame mode en onze merken.

Please enable JavaScript in your browser to complete this form.