sustainable-fashion-giftcard-blauw

Duurzaamheid

 

Door onderzoek en ervaring doe je als impact ondernemer continu nieuwe inzichten op. En ontdek je: het kan altijd nóg duurzamer. Wat duurzaamheid is, is dus constant in beweging. Toch moet het woord ‘Sustainable’ in onze naam inhoud hebben – vinden wij. Dit doen we door enkel te werken met bedrijven die intrinsiek gemotiveerd zijn en zich aantoonbaar inzetten voor verduurzaming.

Aanscherping analyse

De Sustainable Fashion Gift Card bestaat drie jaar. Dit betekent dat sommige merken drie jaar geleden door ons zijn beoordeeld. Wel hebben we met al onze aangesloten merken regelmatig contact en weten wij – over het algemeen – wat er bij hen speelt op gebied van duurzaamheid.

Afgelopen jaar hebben we onze impact analyse onder de loep genomen en zowel het proces en de analyse aangescherpt. Alle merken zitten daarom een een heranalyse.

Wat is voor SFGC een merk?

Merken is voor ons een verzamelwoord voor elke bedrijf dat aangesloten is bij de Sustainable Fashion Gift Card. Een merk kan dus ook een winkel zijn, kledingbibliotheek, of een ander (circulair concept).

Onze analyse

Hieronder heel in het kort ons proces en de criteria om bij de SFGC aan te sluiten. Deze tekst wordt mid-november 2023 uitgebreid met alle details.

Het proces

  1. Alle merken tekenen ons manifest
  2. Alle merken ontvangen een vragenlijst
  3. We doen desk research

De criteria

Op gebied van de toeleveringsketen dient het proces voor 80% of meer gebruikte maken van duurzame materialen, haar keten tot en met het verfproces te kennen en te weten of er minimum ofwel leefbaar loont wordt betaald.

 

Hoe duurzaam is Tencel™ (of lyocell)?

Tencel™ is een relatief nieuw en enorm duurzaam materiaal dat dertig jaar geleden op de markt kwam. De stof is net zo zacht als…

 

Vegan materialen: duurzaam of niet?

Doordat de populariteit van het veganisme groeit, gaan modebedrijven op zoek naar vegan materialen. Maar zijn deze materialen ook duurzaam?

 

Hoe duurzaam is biologisch katoen?

De meest gebruikte stof in de duurzame mode-industrie is toch wel ‘biologisch katoen’. Maar hoe duurzaam is biologisch katoen?

 

MYoMY maakt impact op SDG 8, 10 en 17

Interview over de SDG's en duurzame mode met Marileen Bouman, Branding & Marketing coördinator bij het tassenmerk MYoMY.

 

Sustainable Development Goals voor de mode

Wie heeft mijn kleding gemaakt? Hoe zijn mijn kledingstukken geproduceerd? Welke materialen zijn er gebruikt? En onder welke SDGs past dat?

 

Impact van de MYoMY MY CIRCLE BAG

Een kwart miljoen afgedankte plastic flessen zijn niet op de vuilnisbelt of in oceanen beland, maar in MYoMY's circulaire tassencollectie.

 

Tentoonstelling 'A Cut Above' nu bij Fashion for Good

Ontdek digital fashion en kleding gemaakt met 3D printers, bodyscans en modulaire kledingpatronen, tijdens de nieuwe tentoonstelling 'A Cut Above' in het modemuseum van…

 

Here's to the end of owning our wardrobes

How did we get so caught up on the idea that we have to own what we wear? And why is this finally changing?…

 

Fashion rental on the rise

More fashion rental services are popping up all over the world. We wondered: If fashion rental is becoming the new norm, how will it…

 

Duurzaamheid beter zichtbaar maken in winkels

We staan met zijn allen ervoor open om duurzame kleding te kopen. We zijn zelfs bereid om er meer voor te betalen! Deze feiten…

 

Wat dragen we in de toekomst?

Op 22 en 23 mei cureerde we een mini-tentoonstelling over 'Wat dragen we in de toekomst' voor het Innovatiefestival van De Nederlandsche Bank.

 

Sustainable fashion enthusiasts; remember this lady’s name

The name Sarah Ditty probably doesn’t ring a bell. But let’s remember this lady’s name from now on, because she’s the Policy Director of…

 

&Wider makes the fashion industry face reality

Lea Estherhuizen was determined to contribute to changing the working conditions of workers in global supply chains, such as in fashion, and founded &Wider.

 

Transparency doesn’t judge your fashion brand – people do

Who are the people who make our clothes? Where do they make them and how? Most consumers have no idea. And sadly, most fashion…

 

Dit zijn we bereid te betalen voor duurzame producten

 

We moeten de attitude-behaviour gap overwinnen

 

Otto von Busch: Ways to make fashion work for us

Otto von Busch, associate professor Parsons School of Design NY: ”Who’s really enforcing the rules here? It’s not Karl Lagerfeld or Anna Wintour".

 

José Teunissen: Fashion reclaims relevance

She has a clear vision. José Teunissen seeks to make the School of Design and Technology at London College of Fashion the world's most…

 

José Teunissen: Mode claimt weer relevantie

Haar visie is helder. José Teunissen wil van de School of Design and Technology aan London College of Fashion ‘s werelds meest innovatie modeschool…

 

No future vision? Then you shouldn’t be in fashion

Leslie Holden, part of the MT of Amsterdam Fashion Institute, realised sustainability can no longer be just part of the curriculum. It must be…

 

No future vision? Then you shouldn’t be in fashion

Leslie Holden, part of the MT of Amsterdam Fashion Institute, realised sustainability can no longer be just part of the curriculum. It must be…

Words from our founder

“De Sustainable Fashion Gift Card is meer dan een giftcard. Ze is een community van fashion pioniers die duurzame mode op een positieve en schaalbare manier in de markt wil zetten.”

Nanette Hogervorst
Nanette Hogervorst

Founder Sustainable Fashion Gift Card

Slow nieuws & events

Omdat offline leuker is dan online, organiseren we kleinere en grotere events om elkaar te ontmoeten. Via onze maandelijkse nieuwsbrief houden we je op de hoogte - samen met het laatste nieuws over duurzame mode en onze merken.