Dutch Sustainable Fashion Week Report 2024

Dutch Sustainable Fashion Week (DSFW) groeide dit jaar van zeven steden vorig jaar, naar tien officieel aangesloten steden dit jaar: Amsterdam, Arnhem, Den Bosch, Den Haag, Enschede, Groningen, Haarlem, Lelystad, Rotterdam en Utrecht.

Naast een openingsshow van ontwerper Sepehr Maghsoudi en een uitgebreid programma in de steden, met focus op fysieke events, lanceerde DSFW dit jaar ook een online campagne en publiceerde zij samen met SF/Collective een onderzoek naar de zichtbaarheid van duurzame modemerken in Nederlandse mode- en lifestyle magazines.

Sepehr Maghsoudi opent DSFW met Time

It’s time. Niet alleen voor Dutch Sustainable Fashion Week, maar ook om taboes te doorbreken. Helemaal wanneer je het aan Sepehr Magsoudhi vraagt. Dat werd duidelijk toen hij op dinsdag 8 oktober de 11e editie van DSFW opende met zijn show ‘’TIME’’.

De avond begon met een cacao ceremonie onder begeleiding van Sepehr zelf, die vier jaar geleden een opleiding tot ceremoniemeester afrondde. Gehuld in een wit pak nodigde hij het publiek uit om hun harten te openen.

Onder begeleiding van zang en gitaarspel van Jennifer Ann betrad het eerste model, volledig in het wit gekleed en op blote voeten, de kerk. In zijn handen droeg hij salie om de ruimte te reinigen. Tijdens de show kwamen spiritualiteit en mode samen. Terwijl mantra’s door de kerk klonken, volgden de mannelijke modellen elkaar op, bijna dansend richting het altaar waar Sepehr glunderend in kleermakerszit plaatsnam.

Foto’s door Joanne de Lijster

Dutch-Sustainable-Fashion-Week-opening-Sepehr-Maghsoudi-cacao-ceremonie

Dutch-Sustainable-Fashion-Week-opening-Sepehr-Maghsoudi-model-jennifer-ann

Dutch-Sustainable-Fashion-Week-opening-Sepehr-Maghsoudi

Dutch-Sustainable-Fashion-Week-opening-Sepehr-Maghsoudi-Time

Dutch-Sustainable-Fashion-Week-opening-Sepehr-Maghsoudi-Time-posthoornkerk

Lees en bekijk het volledige show report op de website van DSFW.

Dutch Sustainable Fashion Week people openingsshow

Foto’s door Joanne de Lijster.

Campagne #worthtowear

Dit jaar lanceerde DSFW het Worth To Wear campagne. De oproep via een Instagram ‘add your sticker’ story: Trek alles uit je kast; swappen of stylen?

 

De boodschap was om mensen bewust te maken dat we te veel van onze kleding nauwelijks dragen, wat natuurlijk zonde is! En hen tevens te inspireren hun kleding vaker en langer te dragen; de meest simpele manier om bij te dragen aan een duurzame mode-industrie. Door items die je nauwelijks meer draagt anders te stylen of upcyclen, draag je het wellicht weer. En anders, swap het item, dan draagt iemand ander het weer!

 

Mensen postte kledingstukken die ze al een tijdje niet meer hadden gedragen en vroegen hun volgers: swappen of stylen?

Meer dan 100 events in 10 steden

Dutch Sustainable Fashion Week (DSFW) groeide dit jaar van zeven steden vorig jaar, naar tien officieel aangesloten steden dit jaar. Er waren events in Amsterdam, Arnhem, Den Bosch, Den Haag, Enschede, Groningen, Haarlem, Lelystad, Rotterdam en Utrecht.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Michelle Amo (@michelleamo_)

Onderzoek zichtbaarheid van duurzame modemerken

Samen met Dutch Sustainable Fashion Week (DSFW) heeft SF/Collective (uitgever van de Sustainable Fashion Gift Card) gewerkt aan een onderzoek naar de zichtbaarheid van duurzame modemerken in Nederlandse mode- en lifestyle magazines. Hiervoor zijn er 38 print edities van 8 magazines geanalyseerd. In totaal zijn er 1639 unieke merken in de 38 edities geteld die geranked zijn op duurzaamheid.

Teleurstellende resultaten

Slechts 85 merken van de 1639 werden als duurzaam geranked. De resultaten laten zien hoeveel effect het kan hebben en hoe belangrijk het is om meer duurzame merken in bekende magazines te tonen als je consumenten bewustere keuzes wilt maken bij hun aankoop.

Wil je meer weten over het onderzoek lees dan verder op de DSFW website voor meer informatie.

DSFW-Dutch-Sustainable-Fashion-Week-onderzoek-zichtbaarheid-duurzame-mode

Magazine &C. Fotoshoot door Kwadwo Amfo. Jasje en shorts van Floria Collective. Blouse Martan. Foto van het magazine door Joanne de Lijster.

Slow nieuws & events

Omdat offline leuker is dan online, organiseren we kleinere en grotere events om elkaar te ontmoeten. Via onze maandelijkse nieuwsbrief houden we je op de hoogte - samen met het laatste nieuws over duurzame mode en onze merken.

Tags: