07 aug The Collection One: De koopjesmacht van de sale
Over Lisa Ondernemen zit in haar DNA. Ze koos niet voor niets voor de duale studie Marketing for Future Entrepreneurs, zodat ze naast theorie direct praktijkervaring kon opdoen. Ze was eerder co-founder van het interieur label TRUUS en zomer 2017 lanceerde ze ‘The Collection One’. Een webshop die kwalitatieve en tijdloze basics aanbiedt in combinatie met vintage trend items. Ze schreef eerder voor ons een aantal columns.
Sale, uitverkoop, solden. Er zijn genoeg woorden te vinden voor dit – minimaal – twee jaarlijkse evenement dat vele hoofden op hol laat slaat. Helemaal in mijn tienerjaren, maakte ik mijn hoofd een sprongetje wanneer de sale weer was begonnen. Het moment om door de rekken te gaan op zoek naar de uitverkoop schatten bij de fast-fashion ketens.
Sale hoort bij de modewereld. De industrie draait op seizoenen en trends. Elk seizoen zijn er weer nieuwe collecties, wat betekent dat de items van het vorige seizoen de deur uit moeten.
Ik heb mode gestudeerd en weet heel goed dat dit erbij hoort, maar het geeft mij nu niet meer zo’n fijn gevoel als toen ik tiener was. Dit heeft vooral te maken met hoe alles zo gefocust is op prijs; of het allemaal niet nog goedkoper kan. Daarnaast is de sale het moment dat mensen los gaan op impulsaankopen. De kledingstukken worden een paar keer gedragen (of niet) en worden daarna weggegooid.
Ik weet ook wel dat het moeilijk is om te zorgen dat er helemaal geen sale meer is. Maar als eigenaresse van ‘The Collection One’ vind ik het wel belangrijk om te kijken hoe ik als retailer deze sale ‘macht’ kan aanpakken.
“Het voelt alsof ik ook mee moet doen met de sale, omdat alle retailers om mij heen het ook doen”
Het voelt namelijk alsof ik ook mee moet doen met de sale, vooral omdat alle retailers om mij heen het ook doen. Het is niet dat ik mensen geen korting wil aanbieden. Maar ik wil dat mensen kopen vanuit de gedachte dat ze investeren in een kledingstuk die door iemand in elkaar is gezet, van mooie materialen zijn gemaakt en onder eerlijke omstandigheden is geproduceerd.
Hoe ik dit probeer over te brengen is als eerste door transparant te zijn over de productie van de kleding die ik verkoop. Maar ook heb ik besloten om niet de standaard zomer en winter sale aan te houden. In plaats daarvan kies ik er voor om af en toe een aantrekkelijke korting te geven. Zodat wanneer mensen een artikel al een tijd op het oog hebben, maar het toch net te duur is binnen hun budget, de mogelijkheid krijgen om toch een kledingstuk aan te schaffen. Op die manier hoop ik dat mensen hun kledingkast aanvullen met kledingstukken waarvan ze echt blij worden en deze kledingstukken ook lang dragen.
“Niet dat ik mensen geen korting wil bieden, maar ik wil dat mensen kopen vanuit de gedachte dat ze investeren in een kledingstuk”
‘Collection One’ 1 year anniversary
Op 1 september vier ik het eenjarig bestaan van ‘The Collection One’ in de Impact Shop van 17:00-20:00. Bekijk de collectie ‘live’, met een hapje, drankje. Tot over een maandje!
> Bezoek en shop bij ‘The Collection One‘
Geen reactie's