04 dec The Collection one: Je eigen bedrijf opzetten? Vijf do’s en don’ts!
Over Lisa
Ondernemen zit in haar DNA. Ze koos niet voor niets voor de duale studie Marketing for Future Entrepreneurs, zodat ze naast theorie direct praktijkervaring kon opdoen.
Ze was eerder co-founder van het interieur label TRUUS en zomer 2017 lanceerde ze ‘The Collection One’. Een webshop die kwalitatieve en tijdloze basics aanbiedt in combinatie met vintage trend items. Ze schreef eerder voor ons een aantal columns.
Begin dit jaar wist ik het, ik ga van mijn droom werkelijkheid maken. En afgelopen zomer lanceerde ik dan mijn eigen webshop met essentials (basic items) en vintage kleding: ‘The Collection One’. En ondanks dat dit het tweede bedrijf is dat ik opstart – ik ben eerder co-founder van interieurmerk TRUUS geweest – zijn er nog elke dag dingen waarvan ik leer. De do’s en don’ts die ik ervaar, deel ik graag met jullie.
‘Behind the scenes’ foto shoot voor ‘The Collection One’
Mijn 5 Do’s
1. Durf te vertrouwen op je eigen gevoel en de keuzes die je maakt
Dit is het allerbelangrijkst. Ik heb gemerkt dat als je bij je eigen gevoel blijft, je concept ook veel duidelijker kan overbrengen naar je doelgroep. Daarnaast is ondernemen gewoon doen! Het is vallen en weer opstaan. Als je dit eng vindt, dan kan ik je op een papiertje geven dat ondernemen niet jouw ding is.
2. Sparren met medeondernemers
Bij het opstarten van je eigen bedrijf is het fijn om een helder businessplan te hebben. Het bespreken van je ideeën met anderen, is dan zeker waardevol! Helemaal als je net zoals ik, in je eentje een bedrijf opzet. En ondanks dat ik ervaring heb in het runnen van een eigen bedrijf, loop ik met ‘The Collection One’ ook nog wel eens tegen dingen aan. Dan is het fijn om even met een medeondernemer te sparren.
3. Analyseren en leren
Een heel belangrijk onderdeel! Niet alleen bij het opstarten, maar zeker ook na de tweede ‘ don’t’: vast blijven hangen aan één strategie. Deze don’t komt later verder aanbod. Ik ben nu een groot Google Anlaytics-fan en probeer op het gebied van online marketing verschillende dingen uit. Zo check ik welke pagina’s goed worden bekeken, vanuit waar orders binnenkomen en welke promotiemiddelen goed werken.
4. Plannen
Naast ‘The Collection One’ heb ik nog een baan. Geen fulltime baan meer, maar een baan die beter te combineren is met mijn webshop. Mijn dagen zijn onregelmatig en dus is plannen essentieel. Ik werk zelf met Bullet Journal, een handige methodiek die mij hierbij helpt. Ik schrijf elke maand doelen op en zondag neem ik even de tijd om de week op te schrijven in een weekplanning. Dit geeft mij rust en zo weet ik wat ik die week moet doen. Ook zorg ik ervoor dat er tijd overblijft voor mijzelf, zodat ik genoeg rust pak. Ik heb elke week tenminste één ‘ik-avond’.
5. Houd je financiën goed in de gaten
‘The Collection One’ financier ik helemaal zelf. En dus is het belangrijk dat ik de kosten goed in de gaten houd. Ik kan geen geld uitgeven wat ik niet heb. Zo heb ik in één Excel-document waar ik alles bijhoud: hoeveel geld ik heb ingelegd, btw-bedragen, de omzet en de kosten.
“Ondernemen is doen! Vind je dit eng. Dan is ondernemen niet jouw ding”
Mijn 5 don’ts
1. Vergelijken met anderen
Dit is iets wat iedereen weleens doet, maar wat je tijdens het ondernemen echt niet kan gebruiken. Zeker toen ik druk was met ‘The Collection One’ helemaal op te zetten, was ik hier soms heel erg mee bezig. Dit maakte mij alleen maar onzeker. Nu, als ik merk dat ik mijzelf te veel aan het vergelijken ben met anderen die een succesvol bedrijf hebben, denk ik: wat kan ik van ze leren? Ik probeer het dus van een positieve kant te bekijken en ervan te leren.
2. Vast blijven hangen aan één strategie
Dit is een don‘t waar ik met TRUUS (mijn eerdere bedrijf) te lang in ben blijven hangen. Hier hadden wij een nieuw product gelanceerd, namelijk kussens die je aan elkaar kunt ritsen. We kregen positieve reacties, maar winkels kozen toch liever voor verkoop op consignatie – dit betekent dat het kussen in de winkel mag liggen, maar je pas geld verdient als het product is verkocht. Voor onze minor ondernemerschap moesten we kussens verkocht hebben. We bleven aan winkels verkopen, maar merkten pas later dat verkoop aan interieurstylisten veel beter ging!
3. Te veel naast je eigen bedrijf doen
Toen ik ‘The Collection One’ net had opgestart, had ik te weinig tijd om eraan te werken. Ik startte mijn bedrijf namelijk op naast een fulltime baan en dit was eigenlijk niet te combineren. Ongeveer een maand voor de lancering van de webshop, merkte ik dat mijn focus op mijn sales baan verminderde, maar ik kon ook niet genoeg aandacht geven aan ‘The Collection One’. Ik besloot om te gaan voor mijn droom en heb nu parttime werk met iets meer onzekerheid. Mijn webshop en baan zijn nu goed te combineren en ben blij dat ik deze keuze heb gemaakt.
4. Alles zelf proberen te doen
Ik merk dat ik dit nog steeds lastig vind. Je hebt soms een ontzettend leuk idee, maar dit moet natuurlijk ook nog uitgevoerd worden. Het liefst wil je alles zelf doen. En zeker bij startende bedrijven, is het budget vaak ook nog beperkt. Toch is het handig om niet alles zelf te willen doen (je bent namelijk ook niet overal even goed in…) en is het verstandig om soms hulp te vragen. Dat probeer ik nu ook steeds meer, maar het blijft zeker een aandachtspunt.
5. Jezelf opsluiten in huis
Deze don‘t klinkt heftiger dan het is, maar ik bedoel hiermee dat het soms veilig is om lekker thuis aan je bedrijf te werken. Toch is het niet alleen goed voor jezelf, maar ook voor je business, om soms buitenshuis op een inspirerende plek te werken (er zijn genoeg tentjes en co-working spaces – zeker in de grote steden) en naar interessante bijeenkomsten te gaan. Ik merk soms dat ik dat te weinig doe en probeer streng te zijn en mijzelf te dwingen om naar buiten te gaan.
“Als ik mijzelf vergelijk met anderen die een succesvol bedrijf hebben, denk ik nu: wat kan ik van ze leren?”
Met een klein team van geweldige mensen die in mij en ‘The Collection One’ geloven,
is het gelukt om mooie campagnebeelden te schieten voor het eerste seizoen. Model op de foto is Anyaa Dev.
Interessante links
- The Collection One, de webshop van Lisa
- Vinnies, één van Lisa haar favoriete plekjes om te werken en af te spreken.
Meer verhalen
orem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation.
Josette, oprichter van NoWa, maakt tijdloze sieraden van gerecycled goud en zilver uit de telefoons.
Met het 1-jarige bestaan van mijn webshop , 'The Collection One', hing de collectie een week lang in The Impact Shop. Dit leerder ik ervan.
Het item was in de uitverkoop of de behoefte aan iets nieuws groot. Je zal en moet kleding kopen. Kosten wat kost. Een miskoop ligt dan snel op de loer.
Interview over de SDG's en duurzame mode met Marileen Bouman, Branding & Marketing coördinator bij het tassenmerk MYoMY.
Ratna Ho en Pascal Mulder zijn twee Nederlandse jonge ontwerpers. Ze wonnen in 2016 de ASN Bank Wereldprijs en zijn nu genomineerd voor de Ignite Award.
Slow fashion brand Teym maakt klassieke mode-items van mooie kwaliteit en met een goede pasvorm. Kortom: ze zitten zo lekker... dat je ze afdraagt.
"Wil je vernieuwing in je kast? Kijk eerst naar de kleding die je al hebt." Een interview met style coach Chiara Spruit.
Het afgelopen jaar was voor alle partners van de Sustainable Fashion Gift Card een pittig jaar. Onlangs spraken we het eerlijke tassenmerk MYoMY hierover.
Loop.a life maakt 100% circulaire kleding met een hoog percentage lokaal afgedankte kleding.
Het aanbod van duurzame modemerken groeit: er is keus! Maar of het ooit de norm wordt? Lonneke, eigenaar van BrandMission stoeit met het antwoord.
Hij bestelde een rol blanco stof en begon te pielen. Totdat hij een product had gemaakt waarvan hij dacht, dit is het. Kledingmerk ‘Hempje’ was geboren.
Het wordt mensen lastig gemaakt om verantwoorde kledingkeuzes te maken, vindt mode-ondernemer Cécile Scheele. Daar wil ze verandering in brengen.
Slow nieuws & events
Omdat offline leuker is dan online, organiseren we kleinere en grotere events om elkaar te ontmoeten. Via onze maandelijkse nieuwsbrief houden we je op de hoogte - samen met het laatste nieuws over duurzame mode en onze merken.