28 May Wat dragen we in de toekomst?

Onderdeel van de mini-tentoonstelling was deze couture jurk van Monique Collignon, gemaakt van een zijdeachtige stof die is ontwikkeld door Waste2Wear. Voor de jurk zijn 23 petflessen gebruikt. Foto Rosa van Ederen
Over Nanette Ze heeft altijd een voorliefde voor mode en design gehad, maar werkte op gebied van communicatie en duurzaamheid bij ngo’s en financiële instellingen. In 2015 ging ze aan de slag voor de duurzaamheidsafdeling van ING België in Brussel.
Hier ontstond het idee voor Fashion platform Our World. Vanaf 2017 schrijft ze over duurzaamheid en innovatie in de mode en werkt inmiddels aan de uitbreiding van het platform, met als één van de initiatieven de Sustainable Fashion Gift Card.
Op 22 en 23 mei cureerde Nanette een mini-tentoonstelling over ‘Wat dragen we in de toekomst’ voor het Innovatiefestival van De Nederlandsche Bank. Hieronder lees je de inleiding in het boekje dat speciaal voor deze mini-tentoonstelling is gemaakt.
Wat dragen we in de toekomst?
De toekomst van de mode wordt nu geschetst
“Met een donkere kant achter de schermen, creëert de mode-industrie prachtige beelden voor de schermen.”
Dragen we nog steeds ons vertrouwde katoenen t-shirt? Of dragen we kleding die meerwaarde toevoegt aan ons leven, de maatschappij en die zuiniger is op onze aarde? Het zou zomaar kunnen, want de contouren van de toekomst van de mode-industrie worden nu geschetst. Eindelijk, want terwijl de rest van de wereld in rap tempo veranderde, kabbelde de mode-industrie lange tijd voort in haar eigen bubbel, zonder zich écht bewust te zijn van haar impact op de wereld.
Tot voor kort was er nauwelijks innovatie in de mode, behalve de kleur van het volgende seizoen. Terwijl voor de productie van ons vertrouwde katoenen t-shirt maar liefst 2700 liter water nodig is – dit is wat een gemiddeld persoon in drie jaar drinkt. Ook is de mode- industrie verantwoordelijk voor 8,1% van de wereldwijde CO2 uitstoot – dit is bijna net zoveel als de Europese Unie. Wereldwijd werken 60 tot 75 miljoen mensen in de kledingindustrie – veel van hen werken zes dagen per week, tien uur per dag, zonder airco in onveilige en hete fabrieken.
Met deze donkere kant achter de schermen, creëert de mode-industrie prachtige beelden voor de schermen. Zij is meester in het creëren van een droom waar wij als consumenten graag in geloven. Deze droom verandert alleen continu, en zo maakt de mode-industrie haar eigen producten met een paar weken outdated en irrelevant. Toch blijven wij, als consumenten, geloven in de droom. We blijven kleding kopen en weggooien. Gemiddeld gooien we in Nederland 40 kledingstukken per jaar per persoon weg – dit zijn jaarlijks miljoenen kledingstukken.

Modeontwerper Eva Sonneveld onderzoekt hoe innovatie en ontwerp oplossingen kunnen bieden voor dit soort maatschappelijke uitdagingen. Met haar collectie Out Of Comfort, die te zien was bij DNB, heeft ze Air Pollution accessoires ontworpen in samenwerking met Claudine Pieters (TU Eindhoven).
“Kleding is als een ‘second skin’ die we altijd bij ons dragen. Dat biedt kansen.”
Deze donkere kant van de mode-industrie kunnen we niet ontkennen, maar laten we ons ook beseffen dat mode meer is dan haar negatieve impact. Kleding is als een ‘second skin’ die we altijd bij ons dragen. Dat biedt kansen. Kleding vertelt wie we zijn, wie we willen zijn en kan zelfvertrouwen geven.
Tijdens het innovatiefestival bij DNB wil ik daarom laten zien hoe mode waarde kan toevoegen. Ik vroeg style coach Chiara Spruit om met een workshop inzicht te geven in hoe kleding vóór jou kan werken en je identiteit kan ondersteunen. In de foyer van DNB brengen we innovatieve ontwerpen voor het voetlicht. Samenwerkingen tussen verschillende disciplines laten zien hoe de mode-industrie meer in balans kan zijn met de wereld om haar heen. Niet vervuilend, wel slimmer en relevant, want mode is meer dan de volgende collectie.
Wat dragen we in de toekomst?
Meer verhalen
We staan met zijn allen ervoor open om duurzame kleding te kopen. We zijn zelfs bereid om er meer voor te betalen! Deze feiten worden bevestigd door meerdere onderzoeken. Echter, in praktijk…
Lea Estherhuizen was determined to contribute to changing the working conditions of workers in global supply chains, such as in fashion, and founded &Wider.
Het is tijd om met een kritische blik naar het modesysteem te kijken. Dat is wat Danielle Bruggeman, lector mode aan ArtEZ wil realiseren.
Dutch Sustainable Fashion Week groeide dit jaar van zeven steden vorig jaar, naar tien steden dit jaar én met meer dan 100 events!
Haar visie is helder. José Teunissen wil van de School of Design and Technology aan London College of Fashion ‘s werelds meest innovatie modeschool maken.
Tencel™ is een relatief nieuw en enorm duurzaam materiaal dat dertig jaar geleden op de markt kwam. De stof is net zo zacht als zijde, net zo sterk als polyester en ademt…
Nieuwsgierig en op zoek naar antwoorden onderging ik mijn vuurdoop als reporter. Is een duurzame textielindustrie in Nederland mogelijk?
More fashion rental services are popping up all over the world. We wondered: If fashion rental is becoming the new norm, how will it influence fashion design?
Leslie Holden, part of the MT of Amsterdam Fashion Institute, realised sustainability can no longer be just part of the curriculum. It must be leading.
Monique was asked to design an outfit for the opening of Dutch Sustainable Fashion Week 2017. The result is a hand-made power suit.
Ontdek digital fashion en kleding gemaakt met 3D printers, bodyscans en modulaire kledingpatronen, tijdens de nieuwe tentoonstelling 'A Cut Above' in het modemuseum van de Fashion for Good Experience.
Who are the people who make our clothes? Where do they make them and how? Most consumers have no idea. And sadly, most fashion brands don’t know either.
Slow nieuws & events
Omdat offline leuker is dan online, organiseren we kleinere en grotere events om elkaar te ontmoeten. Via onze maandelijkse nieuwsbrief houden we je op de hoogte - samen met het laatste nieuws over duurzame mode en onze merken.















