05 Oct Living Colour verft textiel met bacteriële kleurstoffen
Links Laura en rechts Ilfa. Foto door Menno de Boer.
Wist je dat er bacteriën zijn die textiel kunnen verven? In tegenstelling tot de huidige textielverven, hoeven voor ‘bacterial dyes’ geen toxische chemicaliën gebruikt te worden. Ontwerpers Laura Luchtman en Ilfa Siebenhaar doen hier onderzoek naar. Zij doen dit binnen hun gezamenlijke project Living Colour, maar ook als zelfstandige ontwerpers met hun eigen designstudio’s. Hoe gaat het verven met bacteriën in zijn werk? Laura legt het ons uit. En ze vertelt ons waarom ze zich inzet voor innovatie in de mode.
Q: Wat drijft jou om te innoveren in de mode-industrie?
“Na mijn opleiding fashion en styling, werkte ik als ontwerper bij verschillende modebedrijven. Het kwam wel eens voor dat er een model in de collectie zat, met zoveel chemicaliën, dat het niet door de Europese testen heen kwam. Als gevolg werd het dan verbrand. Ik besefte mij toen pas hoe slecht het gesteld was binnen de mode-industrie op gebied van vervuiling, maar ook hoe ongezond het moest zijn voor arbeiders om met deze verfstoffen te werken. Eigenlijk wist ik al van deze misstanden tijdens mijn studie, maar ik had mij er nooit écht in verdiept. Ik ging mij er steeds verdiepen en wilde een positieve bijdragen leveren aan de mode-industrie.”
Q: Hoe is toen het project Living Colour tot stand gekomen?
“Omdat ik ontdekte hoe vervuilend het verfproces is, wilde ik op zoek naar duurzame opties voor het verven van textiel. Ik ben toen in 2016 een innovatieve textielcursus verven bij de Waag Society gaan doen. Een onderdeel hiervan was een workshop werken met bacteriën. Daar heb ik Ilfa ontmoet. We hebben na de cursus het onderzoek naar deze nieuwe innovatie samen voortgezet en zo is het project Living Colour ontstaan. Naast Living Colour hebben we als zelfstandig ontwerpers ook onze eigen designstudio waarbinnen we met deze technologie experimenteren.”
Foto Puma X Living Colour door Ingo Foertsch
Q: Kan je vertellen hoe verven met bacteriën werkt?
“Sommige bacteriën kunnen mooie kleurpigmenten produceren. Deze bacteriën eten een voedingsstof en bij de stofwisseling komt pigment vrij. De bacteriën komen van nature voor in de aarde bij de wortels van planten, in rivieren, en meren. Met deze pigmenten kunnen bijna alle vezels worden geverfd. We hebben het eerst getest op natuurlijke vezels, zoals katoen, wol, en zijde. Later hebben we dit ook getest op synthetische vezels. Het bijzondere hieraan is dat natuurlijke kleuring zich meestal niet aan synthetische vezels hecht. Het verven met bacteriën heeft voordelen, zoals dat de verf biologisch afbreekbaar is, weinig water en lage temperaturen nodig heeft. Verschillende soorten bacteriën kunnen samen alle kleuren van de regenboog produceren.”
Q: Hoe reageert de mode-industrie op jullie bacteriële verf?
“Heel positief! Als Living Colour worden we vaak benaderd door modemerken en fabrikanten die geïnteresseerd zijn in wat ‘bacterial dyes’ voor hen kan betekenen. Dit leidt soms tot mooie samenwerkingen, zoals met Puma. Voor hen hebben we een capsule collectie ontworpen die we met de bacteriën hebben geverfd. Je merkt wel dat bedrijven en fabrikanten huiverig zijn om écht te investeren in Living Colour. De technologie zit nog in de ontwikkelingsfase en dat is voor hen vaak te risicovol. Dat is meteen ook één van de redenen dat het vaak lang duurt om innovaties op de markt te krijgen. Je hebt support nodig van grote bedrijven, kapitaalschieters of subsidieverstrekkers. We hebben wel contact met een aantal kleine bedrijven. Zij zijn vooral bereid om kennis te delen en samen te werken; kijken hoe je sneller iets kan bereiken dat ook echt een positieve impact heeft op de mode-industrie.”
“Het verven met bacteriën heeft voordelen, zoals dat de verf biologisch afbreekbaar is.”
Q: Wat heeft de industrie nodig om innovatie te stimuleren?
“Het openbaar maken van kennis en technologie, omdat je met het delen van kennis elkaar sneller op weg kunt helpen. Daarom is het ook interessant om te kijken naar open innovatie en open source modellen. Het idee is hierbij om je bevindingen openbaar te maken, zodat anderen niet zelf het wiel uit hoeven te vinden. Zo kunnen ze hier wel verder op innoveren. Dit zou het voor kleine partijen ook een stuk makkelijker maken om zelf te starten.”
De Sustainable Fashion Gift Card steunt het onderzoek en de ontwikkeling die Living Colour doet naar een grotere variatie van kleuren en de technologie achter ‘bacterial dyes’, zodat bacteriële kleurstoffen uiteindelijk ook interessant zijn voor de industrie. Jouw gift card kan je daarom doneren aan Living Colour.
Meer verhalen
Slow fashion brand Teym maakt klassieke mode-items van mooie kwaliteit en met een goede pasvorm. Kortom: ze zitten zo lekker... dat je ze afdraagt.
Menno is eigenaar van Tenue de Nîmes, één van de beste denimwinkels in Nederland. “Jeans is een kledingstuk van ons allemaal. Dat vind ik fascinerend.”
"Wil je vernieuwing in je kast? Kijk eerst naar de kleding die je al hebt." Een interview met style coach Chiara Spruit.
Met het 1-jarige bestaan van mijn webshop , 'The Collection One', hing de collectie een week lang in The Impact Shop. Dit leerder ik ervan.
Ik wil mensen inspireren om uit hun comfortzone te komen. Want veel mensen willen wel duurzame kleding kopen, maar zien te veel obstakels om dit ook daadwerkelijk te doen.
Sale. Uitverkoop. Solden. Niet dat ik mensen geen korting wil bieden, maar ik wil dat mensen kopen vanuit de gedachte dat ze investeren in een kledingstuk.
Het aanbod van duurzame modemerken groeit: er is keus! Maar of het ooit de norm wordt? Lonneke, eigenaar van BrandMission stoeit met het antwoord.
Loop.a life maakt 100% circulaire kleding met een hoog percentage lokaal afgedankte kleding.
For years Hanh had her own wholesale business in the fast fashion industry. Now, she's determined to get fashion rental business WAUWcloset off the ground.
De heilige graal om duurzame mode 'hip' te maken, hebben we nog niet gevonden. Het lijkt lastig, maar soms is het simpel: vraag #WhoMadeMyClothes?
"Roll up your sleeves, smell your armpit and start working." These words got everyone on their toes during the opening talk of Dutch Design Week 2018. The speaker was Ravi Naidoo, one…
Slow nieuws & events
Omdat offline leuker is dan online, organiseren we kleinere en grotere events om elkaar te ontmoeten. Via onze maandelijkse nieuwsbrief houden we je op de hoogte - samen met het laatste nieuws over duurzame mode en onze merken.